Muziekakoestiek muziek akoestiek home cinema homecinema home studio homestudio bass traps diffuser absorber studiobouw luisterruimte homecinemabouw luisterruimtebouw speakerbouw
Een eigen studio
De wens om zelf muziek te produceren bleef altijd aanwezig en in 2005 heb ik mijn eerste eigen studio gebouwd. Eindelijk kom ik zwelf muziek gaan produceren. Echter, al snel kwam ik er achter dat er iets niet goed was. Wanneer ik een track produceerde die geweldig klonk in mijn studio, dan klonk die niet zo geweldig (zeg maar slecht) wanneer ik deze track op een andere geluidsinstallatie afspeelde. Na enige tijd kwam ik er achter dat dit niet aan mijn apparatuur lag, maar aan de akoestiek van mijn studio.
Akoestische elementen kopen
Gelukkig hadden de muziekshops op het internet de oplossing voor mij. Ik moest gewoon foam panelen kopen, aan de muur plakken en het probleem was opgelost. Mijn studio zag er een stuk interessanter uit met die foam panelen aan de muur en het klonk ook anders, maar wanneer ik de muziek die ik produceerde in andere ruimtes afspeelde dan klonk het nog steeds niet corect. Na nog wat meer research op het internet gedaan te hebben vond ik opnieuw de oplossing. Ik moest foam bass traps kopen en die in de hoeken van mijn studio plaatsen. Mijn studio zag er nu nog interessanter uit, maar je raad het al, de akoestiek klopte nog steeds niet.
Studio akoestiek
Het internet bracht dus blijkbaar niet de juiste oplossing voor mijn probleem. Ik ben me daarom zelf gaan verdiepen in de wereld van akoestiek en heb ook een opleiding hierover gevolgd. Die materie bleek best ingewikkeld te zijn. Maar steeds wanneer ik iets nieuws had geleerd testte ik dit uit in mijn eigen studio met als gevolg dat ik mijn studio diverse malen geheel heb moeten verbouwen. Het geluid in mijn studioruimte klonk steeds beter. Door de akoestiek zelf te berekenen en de benodigde akoestische elementen zelf te bouwen kreeg ik een studio die steeds beter begon te klinken. Het gevolg was dat de muziek die ik in mijn studio produceerde ook goed klonk in mijn auto, in de huiskamer en bij vrienden waar ik de muziek liet horen. Dit werkte ook omgekeerd; wanneer ik muziek van andere producers in mijn studio afspeelde klonk dat ook veel beter. Ik hoorde meer details in de muziek, ervaarde een breder en duidelijker stereobeeld en de bassen kloken niet meer “modderig” maar strak en kort. Met andere woorden: de muziek die ik afspeelde klonk ook zoals die geproduceerd was. Zelfs de track Cyrus X klonk veel beter en ik hoorde meer details in de muziek.
Muziek mixen en masteren voor anderen
Omdat mijn muziek zo goed klonk kreeg ik ook van andere producers de vraag of ik hun muziek wilde mixen en/of masteren in mijn studio. In de loop der jaren is mijn muzieksmaak veranderd en mix en master ik muziek in allerlei muziekgenres. Dit kan prima, want de akoestiek van mijn studio is uiteraard niet op een muziekgenre afgestemd, maar is gebaseerd op hoe geluid zich in de ruimte zich gedraagt.
Start Sound Coach
De wereld van muziekakoestiek blijft me facineren. Iedere ruimte is anders met als gevolg dat iedere ruimte een andere akoestische aanpassing nodig heeft. Ik ben daarom het bedrijf Sound Coach gestart waarmee ik op professionele wijze mensen help de akoestiek van hun ruimte te verbeteren. Ik richt me daarbij op muziekstudio’s, audio control rooms, opnameruimtes, homecinema’s en luisterruimtes. Of het nu gaat om EDM, klassieke muziek, jazz, rock of welk andere muziekgenre dan ook, wanneer muziek in een ruimte wordt afgeaspeeld gaat het om de akoestiek en ik kan je ruimte zo aanpassen dat ook jij de muziek net zo ervaart als deze is of wordt geproduceerd.
Even voorstellen
Mijn naam is Peter van Ginneken en ik ben de eigenaar van Sound Coach. Al sinds ik me kan herinneren ben ik gefascineerd door muziek. In de jaren 80 beleefde ik mijn jeugd. Dit was de periode van de opkomst van de elektronische dance muziek (EDM). Trance muziek was mijn favoriete muziekgenre. Toen ik in de 2000 het nummer Superstring van Cyrus X (de Rank1 Remix) voor het eerst hoorde wist ik het gelijk; ik wil zelf ook zulke muziek gaan maken. Maar wat had ik daar voor nodig?
Bezoek aan de muziekwinkel
Het werd dus tijd voor een bezoek aan een muziekwinkel. Eenmaal daar aangekomen vroeg ik de verkoper wat ik nodig had om muziek te kunnen maken in mijn favoriete muziekgenre. Dit was de periode waarin elektronische muziek nog gemaakt werd met analoge synthesizers en analoge drumcomputers, PC's en laptops waren nog niet in staat zulk soort geluiden te produceren. De verkoper hielp me vriendelijk en rekende me voor wat ik minimaal zou moeten uitgeven aan apparatuur, met als gevolg dat ik met de staart tussen mijn benen de winkel weer verliet. Dat geld zat toen niet in mijn spaarpot en zou er de komen de tijd ook niet in komen.
Doe de gratis akoestiektest:
Vraag nu een gratis consult aan: